Datahjelp
Individuell dataveiledning
Her kan du få svar på det du lurer på, og bli tryggere på data og internett. Veiledningene foregår på hovedbiblioteket på onsdager og fredager mellom kl. 12.00 og 14.00 og varer i 45 minutter. Tilbudet er gratis, og du kan få inntil tre veiledninger i halvåret. Bestill time i skranken i andre etasje på hovedbiblioteket eller ring oss på telefon 907 14 582. Det er viktig at du spesifiserer hva du trenger hjelp til, slik at vi kan veilede deg best mulig. Vi ser fram til å møte deg!
Datakafe med frivillige fra Pensjonistforbundet
Vi hjelper deg med små utfordringer du har i forbindelse med bruk av din enhet, f.eks. e-post, telefonsamtaler, apper og innstillinger. Vi kan imidlertid ikke hjelpe deg med kjøp/reparasjon av maskin eller installasjon av programvare, og heller ikke med utfylling av søknader eller skjemaer fra banken, Nav, skatteetaten eller UDI.
Se i arrangementskalenderen for datoer og informasjon om påmelding.
Tjenesteerklæring
Service declaration in English
Datalaben er et tilbud fra Kristiansand folkebibliotek til alle som ønsker å bli tryggere digitale borgere. Her kan du få hjelp og opplæring i mange grunnleggende digitale verktøy. Vi kan blant annet tilby hjelp med:
- Microsoft Office-programmer
- Grunnleggende bruk av Internett, e-post, søk, pålogging og nettsikkerhet
- Enkel digital bildebehandling
- E-bøker
- Bibliotekets e-tjenester
- Sosiale medier (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube)
- Opprette digital postkasse
- Sikker innlogging med ID-porten
- Mobile enheter: iOS (iPhone/iPad) og Android (Samsung, Sony, One Plus, Motorola)
Vi kan ikke hjelpe deg med installasjon, reinstallasjon eller oppgradering av programvare eller operativsystem, heller ikke reparasjon av maskinvare.
Vi bistår deg så godt vi kan. De tips og anbefalinger vi kan gi, er basert på kompetansen og erfaringen til den enkelte veileder.
Vårt tilbud er ikke-kommersielt og uforpliktende.
Vi jobber kontinuerlig for å bli bedre!
Videoer som viser hvordan du kan bli en mer selvhjulpen bruker
(Trykk på neste for å bla deg gjennom spillelisten).
Slik oppretter du digitalt lånekort.
Slik finner du lånekortet ditt.
Slik Logger man inn og endrer PIN-kode
Slik ser du reservasjoner og fornyer lån.
Andre videoer
Her kan dere finne flere nyttige lenker som kan hjelpe deg til å bli tryggere og mer sikker på nett:
- Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS forklarer hva du kan gjøre for å forebygge dataangrep, svindel og identitetstyveri.
Norsk senter for informasjonssikring - Telenor gir mange gode råd om hvordan du og familien kan bli tryggere på nett.
Informasjon om datasikkerhet fra Telenor - Hva er kunstig intelligens? Hva er en "cookie"? Telenor gir deg korte forklaringer på disse og mange andre digitale uttrykk.
Digital ordliste fra Telenor - Digipost er en digital postkasse levert av Posten. I Digipost kan du motta digitale brev fra offentlige og private aktører.
Slik bruker du Digipost
- e-Boks er en digital postkasse på lik linje med Digipost. Her kan du motta brev fra offentlige og private aktører.
Slik bruker du e-Boks
- ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på Internett. Den blir driftet av Digitaliseringsdirektoratet.
Veiledning i bruk av ID-porten
- Kompetanse Norge tilbyr enkle hjelpemidler for å få bedre grunnleggende ferdigheter.
Kompetanse Norge - test og tren
- Følg disse rådene, så er du trygg når du handler på nett.
Trygg e-handel fra Hovedorganisasjonen Virke
- Data Detox Kit hjelper deg å øke din digitale bevissthet, her finnes verktøy om blant annet skitne triks, falske nyheter og forvirrende design.
Data Detox Kit
- Offentlig innlogging gjøres ved hjelp av ID-porten. ID-porten er en felles innloggingsløsning for mange offentlige tjenester.
Simulering av offentlig innlogging
- Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse har opprettet ett nettkurs for å lære grunnleggende dataferdigheter.
Lett på nett med @nett