Datahjelp

På våre bibliotek kan du få veiledning i hvordan du bruker din datamaskin, din mobiltelefon eller ditt nettbrett.

Dataveiledning på hovedbiblioteket

Individuell dataveiledning

Her kan du få svar på det du lurer på, og bli tryggere på data og internett. Veiledningene foregår på hovedbiblioteket på onsdager og fredager kl. 12.00 og 13.00, og varer i 45 minutter. Tilbudet er gratis, og du kan få inntil tre veiledninger i halvåret. Bestill time i skranken i andre etasje på hovedbiblioteket eller ring oss på telefon 907 14 582. Det er viktig at du spesifiserer hva du trenger hjelp til, slik at vi kan veilede deg best mulig. Vi ser fram til å møte deg!

Datakafe med frivillige fra Pensjonistforbundet

Vi hjelper deg med små utfordringer du har i forbindelse med bruk av din enhet, f.eks. e-post, telefonsamtaler, apper og innstillinger. Vi kan imidlertid ikke hjelpe deg med kjøp/reparasjon av maskin eller installasjon av programvare, og heller ikke med utfylling av søknader eller skjemaer fra banken, Nav, skatteetaten eller UDI.

Sjekk arrangementskalenderen for datoer og informasjon om påmelding.

Tjenesteerklæring

Datalaben er et tilbud fra Kristiansand folkebibliotek til alle som ønsker å bli tryggere digitale borgere. Her kan du få hjelp og opplæring i mange grunnleggende digitale verktøy. Vi kan blant annet tilby hjelp med 

- Microsoft Office-programmer 
- grunnleggende bruk av internett, e-post, søk, pålogging og nettsikkerhet 
- enkel digital bildebehandling 
- e-bøker 
- bibliotekets e-tjenester 
- sosiale medier (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) 
- opprette digital postkasse 
- sikker innlogging med ID-porten 
- mobile enheter: iOS (iPhone/iPad) og Android (Samsung, Sony, One Plus, Motorola) 

Vi kan ikke hjelpe deg med installasjon, reinstallasjon eller oppgradering av programvare eller operativsystem, heller ikke med reparasjon av maskinvare. 
Vi bistår deg så godt vi kan. De tipsene og anbefalingene vi kan gi, er basert på kompetansen og erfaringen til den enkelte veileder. 
Vårt tilbud er ikke-kommersielt og uforpliktende. 
Vi jobber kontinuerlig for å bli bedre! 

Service declaration in English

Digidel - øk din digitale kompetanse

Vil du lære mer om hvordan du bruker digitale verktøy i hverdagen?
På den nye nettsiden til Digidel.no finner du enkle og nyttige ressurser som hjelper deg å bli tryggere på det digitale – enten du er nybegynner eller bare vil friske opp kunnskapen.
Her kan du lære gjennom enkle kurs, videoer, presentasjoner, nettbanksimuleringer og mye mer. Du kan enkelt sortere innholdet etter tema, språk eller type ressurs. 
Alt er gratis og utviklet av Digidel og samarbeidspartnere.

Digidel.no er en nasjonal satsning, finansiert av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD), og driftes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

Nyttige lenker

Nedenfor finner du nyttige lenker som kan øke kunnskapen din og gjøre deg tryggere på nett.

Lær grunnleggende dataferdigheter

  • Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse tilbyr et gratis nettkurs hvor du kan lære deg grunnleggende dataferdigheter.
    Lett på nett med @nett
     
  • Kompetanse Norge har enkle verktøy og øvelser for å forbedre dine digitale ferdigheter. 
    Kompetanse Norge - test og tren
     
  • Kakadu tilbyr steg-for-steg veiledninger slik at du kan lære deg å bruke tjenester på nett.
    Kakadu.no

Trygg på nett

Digital post og offentlige tjenester

  • Digipost er en digital postkasse levert av Posten. I Digipost kan du motta digitale brev fra offentlige og private aktører. 
    Slik bruker du Digipost
     
  • e-Boks er en annen digital postkasse som fungerer på samme måte som Digipost.  
    Slik bruker du e-Boks
     
  • ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på nett, som for eksempel NAV, Skatteetaten og Helsenorge. 
    Veiledning i bruk av ID-porten
     
  • Øv deg på hvordan du logger deg inn i ID-porten uten å bruke dine egne opplysninger.
    Simulering av offentlig innlogging